21838
post-template-default,single,single-post,postid-21838,single-format-standard,stockholm-core-1.1,select-child-theme-ver-1.0.0,select-theme-ver-5.1.8,ajax_fade,page_not_loaded,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.5,vc_responsive

Meester Frank Underwood legt uit; zonder een data-gestuurde marketingstrategie ben je nergens

Het kan menig House Of Cards-fan niet zijn ontgaan; vanaf 30 mei 2017 is seizoen 5 eindelijk beschikbaar op Netflix. House of Cards is toch wel met afstand de best bekeken serie op Netflix. Niet gek als je je bedenkt dat de serie op basis van data-analyse geproduceerd en geregisseerd is. Big data wisten namelijk te voorspellen dat de serie veel kijkers zou krijgen. Slechts behoeftevoorzienend of een goede case waar we als marketingorganisaties maar al te graag van leren?

De toenemende digitalisering geeft een bijzondere inkijk in onze behoeftes en laat dataspecialisten waarheidsgetrouwe voorspellingen de wereld in slingeren. Zo moet 2017 hét jaar worden van de data-driven marketing. Data-driven marketing kan organisaties ontzettend veel inkijk bieden in hoe klanten het beste te bereiken zijn en waar ze van houden. Op die manier staat de klantbehoefte centraal en wordt succesvolle business gedreven. Zo onderzocht Netflix bijvoorbeeld grondig het gedrag van de kijker alvorens de introductie van House of Cards. Belangrijke, doch ogenschijnlijke simpele vragen werden geanalyseerd en lagen ten grondslag aan de meest succesvolle serie van Netflix. Middels antwoorden op onder meer de volgende vragen, werd het format van de nieuwe serie bepaald: ‘wanneer haken consumenten af?’, ‘welke titels bekijken ze helemaal tot het einde?’ en ‘welke acteur zie je graag?’.  Ondanks dat House of Cards een prachtig voorbeeld is van data-driven marketingstratie, laat het gros van de huidige marketeers op dit gebied een steekje vallen. Zo meent het merendeel dat ze zicht hebben op de customer journey en op basis daarvan hun communicatie aanpassen. Helaas voor deze marketeers; dit is geen data-driven marketingmodel. Dit heeft namelijk niets met data te maken, maar met onderbuikgevoel. Om data als basis voor je marketingstrategie te gebruiken om zo uiteindelijk geld te verdienen, dien je een flink aantal stappen te ondernemen. Lees je mee?

Stap 1. Het toetsen van je data-kennis
De allereerste stap is dat je als organisatie in kaart gaat brengen welke kennis er voorhanden is. Hoeveel datakennis heb je in huis? Snap je de principes van big data? Hecht je veel waarde aan het data-belang? Weet je wat je middels de data gaat bereiken? Of heb je hulp van een specialist nodig?

Stap 2. De doelen formuleren
Nadat je als organisatie stap 1 helemaal in kaart hebt gebracht is het van belang om te achterhalen op welke manier je het belangrijkste doel gaat bereiken. Om dit voor jezelf, de interne organisatie en de externe beleving behapbaar te maken, is het belangrijk om het einddoel in stukjes te hakken. Behorend aan het hoofddoel stel je dus verschillende kleine KPI’s op die je samen met de interne organisatie de komende maanden gaat bewerkstelligen.

Stap 3. De juiste data verzamelen
Organisaties hebben vaak te kampen met een enorme hoeveelheid relevante data zonder dat ze het zelf in de gaten hebben. Zo zijn er bijvoorbeeld data afkomstig uit de CRM-systemen, de financiële afdeling en de website. Hoe zorg je nou dat je overzicht in deze enorme hoeveelheid data krijgt en hoe weet je dat je (onbewust) al jaren de juiste informatie verzamelt? Eén troost; succesvolle data-gedreven bedrijven kunnen dit ook niet zelf en huren vaak ook data-specialisten in die hen wegwijs maken.

Stap 4. De juiste data ook daadwerkelijk gebruiken
Oké, wellicht was ik net iets te enthousiast; het ordenen van data an sich is niet heel erg lastig. Maar weet je ook optimaal te profiteren van de data? Begrijp je dat die enorme hoeveelheid interne data jou business kan verbeteren? Als jij op de volgende vragen een op-cijfers-gebaseerd antwoord kan geven, zit je redelijk safe. Kan jij opnoemen wie jouw meest waardevolle klanten zijn en welke klanten extra aandacht verdienen? Weet je wanneer de meeste klanten opzeggen?

Stap 5. De klantprofielen opstellen
Ondanks dat veel marketeers klantprofielen hoog op het to-do-lijstje hebben staan, vergeten veel marketeers om de interne data te analyseren. Heel erg zonde, want juist deze gegevens geven een heel gericht klantprofiel. Zo weet je bijvoorbeeld op welke zoekwoorden jouw doelgroep de website betreedt en naar welke antwoorden zij op zoek zijn. Daarnaast is het mogelijk om aan de hand van de data te onderzoeken welke campagnes goed scoren onder de doelgroep en uit welke sectoren zij afkomstig zijn.

Stap 6. De data-gestuurde customer journey bepalen
Voordat je denkt te weten wat ik ga zeggen; de customer journey draait niet om fingerspitzengefühl. De huidige digitalisering zorgt ervoor dat het opstellen van de customer journey niet op basis van ideeën van de marketingmanager en aanvullende gesprekken plaats kan vinden. Wanneer jij een goede customer journey wilt opstellen waar je uiteindelijk geld aan gaat verdienen, dien je het onderbuikgevoel aan de kant te leggen en op basis van data aan de klantreis op te stellen. De klantprofielen zijn immers al opgesteld, dus appeltje eitje toch?

Het moge duidelijk zijn; de steeds complexere customer journey zorgt ervoor dat we (potentiële) klantdata tot in detail moeten benutten om de komende jaren succesvol online advertising en marketing te bedrijven. Ben je er nog steeds een beetje sceptisch over? Bedenk dan dat zonder de dataspecialisten Frank Underwood nooit, maar dan ook nooit had bestaan…

ps. Wil je meer weten over data-driven marketing? Aarzel dan niet om eventjes contact op te nemen.